Miskraam

Een miskraam is het verlies van een vroege zwangerschap. Helaas ben je niet de enige die dit doormaakt, 10-15% van de zwangerschappen eindigt in een miskraam.

Een miskraam kan veel vragen, onzekerheden en verdriet met zich meebrengen. Op deze pagina kun je wat algemene informatie vinden, maar voor persoonlijk advies en begeleiding mag je natuurlijk altijd contact opnemen met onze dienstdoende verloskundige.

In onderstaande tekst wordt gebruik gemaakt van medische termen. Sommigen geven liever een andere naam/bewoording aan bepaalde termen. Interpreteer onderstaande tekst zoals jij dat prettig vindt en gebruik eventueel eigen woorden waar je dit fijner vindt.

Wat is een miskraam

Een miskraam is het verlies van een vroege zwangerschap. Er wordt soms ook gesproken over een niet vitale zwangerschap. In medische termen kan er ook gesproken worden over een (spontane) abortus. Dit is niet hetzelfde als een abortus provocatus: het opzettelijk afbreken van een zwangerschap door medisch ingrijpen.

Wat is de oorzaak?

De oorzaak van een miskraam kan meestal niet achterhaald worden. De meest voor de hand liggende reden is dat er bij het kindje een (chromosomale) afwijking aanwezig was, waardoor het gestopt is met groeien.

Naarmate de leeftijd van de vrouw hoger wordt, neemt de kans op een miskraam toe. Ook een ongezonde leefstijl kan de kans op een miskraam vergroten, bijvoorbeeld roken of het nuttigen van alcohol of drugs in de zwangerschap.

De kans op een miskraam wordt niet groter door sporten, stress of geslachtsgemeenschap.

De verschillende soorten miskramen

Spontane miskraam

Wanneer het lichaam zelf al opmerkt dat de zwangerschap niet langer vitaal is, kan het de miskraam uit zichzelf op gang brengen. Het eerste teken hiervan is bloedverlies. Soms eerst een kleinere hoeveelheid, later wordt deze hoeveelheid vergelijkbaar met of ruimer dan een menstruatie, soms ook gepaard met stolsels. Ook is er sprake van krampende buikpijn.

Bloedverlies in het begin van de zwangerschap komt vaker voor, dit is niet altijd een teken van een miskraam. Een kleine hoeveelheid bruin of rood bloedverlies zonder buikpijn kan ook veroorzaakt worden doordat er een klein bloedvaatje bij de baarmoedermond iets beschadigd raakt (portiobloeding), dit is onschuldig.

Heb je bloedverlies? Dan mag je altijd contact met ons opnemen om samen te kijken of het nodig is om de oorzaak van het bloedverlies verder te onderzoeken.

Blight Ovum

Bij een blight ovum is in een vroeg stadium van de zwangerschap het kindje gestopt met groeien, maar de vruchtzak is wel verder doorgegroeid. Tijdens een echo zie je dan alleen een lege vruchzak.

Missed abortion

We spreken van een missed abortion wanneer de vruchtzak en het kindje nog wel in de baarmoeder zitten, maar op echo te zien is dat het hartje van het kindje niet (meer) klopt. Dit nieuws komt vaak erg onverwacht, omdat je nog wel allerlei zwangerschapsklachten kunt hebben, je lijf denkt immers nog dat de zwangerschap nog doorgaand is.

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap (EUG)

Wanneer de zwangerschap zich niet in de baarmoederholte heeft ingenesteld maar daarbuiten (meestal in de eileider) spreken van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan buikpijn, bloedverlies en pijn tussen de schouderbladen geven. Wanneer er een echo wordt gemaakt is er in de baarmoeder geen vruchtzak zichtbaar. Bij verdenking van een EUG zullen wij je verwijzen naar de gynaecoloog voor verdere behandeling.

Bij een “blight ovum” en een “missed abortion” zijn er 3 opties:

1. Afwachten

Je kan afwachten tot je lijf zelf doorkrijgt dat de zwangerschap niet langer vitaal is en de miskraam spontaan op gang brengt. Hoelang dit duurt is per persoon erg verschillend, het kan enkele dagen maar ook enkele weken duren. Bij 50-60% komt de miskraam binnen 2 weken op gang.  Zo lang je niet ziek wordt mag je in principe zo lang afwachten als je zelf wilt.

1. Medicatie

Indien je niet wilt afwachten of de miskraam komt ondanks afwachten niet spontaan op gang, dan kunnen we je verwijzen naar de gynaecoloog. De gynaecoloog kan je medicatie voorschrijven om de miskraam op gang te brengen. Bij 85% komt de miskraam door middel van deze medicatie op gang. De medicatie bestaat uit een tablet die de baarmoeder mond wat zachter/rijper maakt en daarna tabletten die je vaginaal inbrengt. Meestal komt binnen 1-2 dagen na inbrengen van de medicatie de miskraam op gang.

1. Curretage

Een curretage is een korte operatieve ingreep in het ziekenhuis. De gynaecoloog maakt met een zuigslangetje de baarmoederholte leeg, de ingreep duurt 10-15 minuten. De ingreep vindt plaats onder (lichte) narcose of met een ruggenprik. Bij een curretage kunnen complicaties optreden, zoals infectie of verklevingen in de baarmoederholte, dit kan nadelig zijn bij een volgende zwangerschap.

Bloedverlies

Wanneer de miskraam op gang is gekomen kun je hierbij een ruimere hoeveelheid bloed verliezen. De hoeveelheid verschilt per persoon maar is ook afhankelijk van hoe ver de zwangerschap gevorderd was. Dit bloedverlies is vaak meer dan wat je van een menstruatie gewend bent en is vaak ook gecombineerd met stolsels en buikkrampen. Je mag paracetmol en ibuprofen gebruiken voor de buikpijn.

Het bloedverlies en de buikkrampen kunnen gedurende de miskraam toenemen en pieken op het moment dat de baarmoeder de vruchtzak uitdrijft. Wil je de vruchtzak met het kindje opvangen? Leg dan een zeef in het toilet en ga hier op zitten als je bloedverlies hebt.

Zodra de vruchtzak er uit is, neemt de buikpijn en het bloedverlies weer af. Wat zeurende buikpijn en een kleinere hoeveelheid bloedverlies (je hoeft niet elk half uur je maandverband te vervangen) blijft nog wel een aantal dagen tot max 4 weken aanwezig.

Word je tijdens het bloedverlies niet lekker en neig je tot flauwvallen? Of blijf je ruim vloeien terwijl de vruchtzak er al uit is? Neem dan direct contact op met onze dienstdoende verloskundige.

Tips:

1. Haal grotere maandverbanden of kraamverbanden in huis.
  2. Haal voldoende pijnstillers in huis, paracetamol en/of ibuprofen.
  3. Leg een zeef in het toilet als je het vruchtzakje op wilt vangen.
  4. Houd je telefoon en ons telefoonnummer bij de hand.
  5. Overweeg je ziek te melden op je werk, zowel in de aanloop naar de miskraam als enkele dagen daarna. Dit kan ook voor je partner gelden!

Na de miskraam

Meestal stopt het bloedverlies 2-4 weken na de miskraam. Zo lang je bloedverlies hebt is het advies om geen tampons te gebruiken, niet in bad of in het zwembad te gaan en geen geslachtsgemeenschap te hebben. Als het bloedverlies gestopt is komt ook je cyclus weer op gang en ongeveer 4 weken later kun je weer een menstruatie verwachten.

Wanneer jullie weer klaar zijn voor een nieuwe zwangerschap ligt helemaal aan hoe dit voelt voor jou en je partner. Medisch gezien mag je direct weer zwanger worden, maar misschien hebben jullie meer tijd nodig om eerst de miskraam te verwerken.

Ook voor de partner kan een miskraam een heftige en verdrietige gebeurtenis zijn. Erover praten met elkaar en eventueel met anderen in je omgeving kan heel helpend zijn om een miskraam te verwerken. Miskramen komen vaker voor dan gedacht, door je eigen ervaring te delen kom je er soms ook achter dat andere naasten dit ook hebben meegemaakt.

Hebben jij en/of je partner hulp nodig bij het verwerken van de miskraam? Neem contact met ons op of met Mieke Advocaat van Miskraambegeleiding Twente.

Zwanger worden na een miskraam

De eerste weken van een zwangerschap zijn meestal al spannend, maar na een miskraam kan deze spanning nog verder toenemen. Neem contact op met ons zodat we samen kunnen kijken wat we voor jullie ter ondersteuning kunnen betekenen.

Een miskraam is over het algemeen niet zelf te veroorzaken en dus ook niet te voorkomen. Je kan gewoon blijven sporten en vrijen, maar kunt beter wel stoppen met roken en het nuttigen van alcohol en drugs.

Bronnen: www.deverloskundige.nl, www.steunpuntnova.nl, www.thuisarts.nl